Thursday, February 26, 2009

Movie Of The Decade Perhaps

Slumpdog Millionaire

Have you heard about this film? Sumpah terbaik. They got and delivered their point and what they say very very very clearly, and from the very moment I end the movie up, I do agree in one thing

'You don't have to be genius to know about everything.'

SLUMP can be define as a poor and filty places while DOG is a dog. Duhh~ SLUMPDOG MILLIONAIRE pula adalah sebuah tajuk agung yang bermaksud seorang budak yang kotor dari kawasan terpencil dan miskin yang telah memenangi pertandingan program realiti televisyen 'Who Wants To Be A Millionaire'.

Miracle of Mumbai


Benarlah apa yang telah disampaikan. No wonder this goddamn movie won eight oscars award out of ten nominations. Walaupun aku tengok casters dia semua bukan dikalangan bintang-bintang yang telah lama berkecimpung dalam bidang perfileman. Pelakon baru seperti Dev Patel (Jamal Malek) dan Latika (tidak dapat dikenalpasti nama sebenarnya) amat menonjol dan memainkan watak mereka dengan baik sekali. Pengarahnya pandai memilih dan melatih pelakon amatur dengan sempurna. Well, I have to admit, ini adalah filem Hindustan pertama yang aku betul hayati ceritanya. Tidak seperti cerita hindustan lain dimana babak menyanyi tergedik-gedik, guling-guling dari atas bukit hingga ke bawah tanpa mengotorkan pakaian mereka, dan scene yang bertukar-tukar hingga ke kawasan pergunungan bersalji. Wattafak.


Filem ini mengisahkan seorang budak lelaki bernama Jamal Malek dan abangnya Salim yang menetap di sebuah kawasan perkampungan yang miskin dan kotor. Mereka dua beradik berpindah randah antara satu tempat ke tempat lain tanpa bantuan dari sesiapa selepas kematian ibu mereka yang dibunuh oleh orang kafir. Ya, mereka berdua adalah umat Islam yang menetap di India. Mereka kemudiannya diambil oleh seorang pengutip kanak-kanak miskin untuk dijadikan pengemis untuk meminta duit untuk kepentingan mereka sendiri, dimana pasangan adik-beradik ini mengalami detik sukar mereka sehinggakan Salim dipaksa untuk membutakan adiknya sendiri.

Bagaimana dia memenangi siri televisyen 'Who Wants To Be A Milionaire'?

Telah dinyatakan diatas, 'You don't have to be genius to know about everything' Kebijaksanaan tidak ada kena-mengena dalam filem ini. Jamal Malek dapat menjawab kesemua soalan yang bernilai 20 juta Rupee dengan bantuan masa silamnya. Segala yang ditanya dapat dijawab dalam keadaan tertekan atau pun dengan bersahaja. Tidak dapat disangkal lagi, this film deserve every respect from each and every angle. Tetapi wujud juga kelemahan dalam filem ini dan ianya boleh diabaikan, because the perfection from this film has covered every mistakes that they made. Salah satunya adalah scene dimana Salim bersolat dan kemudiannya melakukan pembunuhan.

Finally, the love story adds the ultimate happy ending and what could be better than that in a movie? Whatever way you slice it, ‘Slumdog Millionaire’ is the perfect answer for most, meeting our escapism needs, answering our dreams and falling in love. Does it get any better than that, Oscar? Inilah movie yang aku harapkan dari scene bollywood. Bukannya 30 minit dari masa tayangan adalah untuk menyanyi dan tergedik-gedik joget. Apa lah anda.


1 comment: