Saturday, January 02, 2010

Cerita hingus 2009

2009 tak ada banyak kisah tapi tak ada makna sangat. Cuma tempis-tempias air liur cakap hujan saja. Jika difikirkan banyak cerita. Tapi aku kan pelupa. Tidak banyak yang aku ingat. Buat salah dah jadi macam biasa. Buat salah ini, menyesal ini. Buat salah itu, menyesal itu. Tahun ini kena pilih yang terbaik. Harap-haraplah.

Kisah pertama tentang cinta. Kononnya dialah yang satu, dialah segalanya. Janji punya janji memang manis. Tapi janji Melayu apakan daya. Mulut dah busuk, hati pun sudah tak kira. Konklusinya, macam bodoh saja. Terhegeh-hegeh juga masa berduka. Sesal sana sesal sini. Macam itu juga. Lama-lama kuat. Terima kasih Pall Mall.

Lepas satu, satu yang jadi. Belajar jadi entah kemana. Tunggang-langgang. Tapi apa-apa pun, kawan yang terbaik tetap nombor satu dari semua. Kecuali keluarga lah. Nasib baik ditenangkanNya.

Hidup lepas itu macam jalan bawah tanah. Tenang tak terhingga, Tapi kosonglah. Rakan hidup, aku pun hidup. Tapi tak sempurna juga. Mulut busuk, mulut palat tetap ada. Hidup saja macam kerang busuk. Cuti semester pulak kerja. Kerja kerja dan kerja. Orang kata takde life. Life tak life, janji aku tak minta duit siapa-siapa. Dari duduk rumah bermasturbasi saja. Apa guna.

Tiba pula saat aku dihidupkan semula. Ini yang paling betul. Dia lah satu, dia lah segalanya, disamping keluarga. Hidup sudah tidak macam roda biasa. Upgrade kepada Silverstone rim 18". Gembira tak payah cerita. Walaupun bertengkar, itu perkara biasa. Tolak tepi sudah.

Tapi sempurna tidak lama. Tegang semula tapi bukan dengan orang tercinta. Cakap itu, cakap ini, aku juga yang kena. Aku macam tunggul tak kacau siapa. Kenapa kau nak usik? Mentang-mentang aku diam kau pijak kepala. Tak mengapa. Aku boleh sabar. Tapi ada batas juga. Lelaki perempuan semua sama saja. Perangai macam Astro. Macam-macam ada. Apa pula 2010 yang akan datang ini agaknya. Tunggu saja. Aku bukan pengembara masa.
Sempurna? Boleh kata.

No comments:

Post a Comment