Saturday, March 27, 2010

Dah lama dah

Ya, dah lama aku tak update ini blog. Sibuk sana sini dan agak tak senang nak update di rumah sewa. Tapi sekarang di rumah sewa juga. Cuma bilangan ahli berkurang sikit atas sebab peribadi tersendiri. Banyak juga cerita huha-huha yang aku dengar. Macam-macam. Dengar pasang telinga sudah, Selagi tak petik nama aku diam saja. Aku pun banyak berfikir sejak kebelakangan ni.

Fikir ni ya.
Adat orang bercinta lah kan. Memang berbunga. Lagi lagi kalau ada buku muka. Sah-sah kena update status. Tak update nanti fikir lain pula. Tak sayang la apa lah yadayadayada. Padahal sayang saja. Tapi, ada juga makhluk yang tak sedar diri. Dah tahu orang dah berpunya, dia bakar line. Macam good good saja. Ingat senang-senang boleh sailang. Kalau makhluk tu terbaca, dengar ni. Cermin muka. Kalau terasa handsome sangat, pergi mampos, kau ingat muka kau tu boleh bawa dijaja. Jadi GRO lah. Kalau dah rasa muka tu dah boleh masuk pertandingan cari selipar buruk, hodoh, mainlah jauh-jauh. tapi kalau dua-dua dah pakat aku layan kau, kau layan aku, nak buat macam mana. Redho

Fikir ini pula.
Seorang makcik ni pekerja. Jawatan boleh pergi lagi lah tapi tak setaraf dengan apa yang dia ada. Apa yang dia ada? SPM pun tak ada, habuk pun tak ada. Berhenti sekolah, kahwin dengan siapa-siapa, bercerai. Ada Anak seorang tak cukup, ambil anak angkat. Buat gaya macam kau ibu tunggal kuat. Bila kerja, jadi gila kuasa, macam kau orang paling penting dari bos. Bos ada kau rajin nak mati, bos tak ada, kau buli budak praktikal macam haram. Bos pun kalah. Bila dah kena perli, terhangguk-hangguk baru nak terasa yang diri sendiri bodoh. Tapi masih tak sedar diri. Kalau aku jadi kau, aku cepat-cepat taubat, berhenti kerja. Malu weh orang bodoh macam kau berlagak macam ada PhD. Bagi la orang lain yang setaraf.

Ni lagi satu.
Duduk serumah, Memang lah kau yang carikan rumah. Tapi jangan la berlagak macam rumah tu kau yang punya. Sikit-sikit nak halau orang. Orang lain bayar juga. Nak bising lagi, persoal lagi pasal duit minyak. Aku guna motor, aku bayar full tank. Kau? setakat letak seringgit, aku campak-campak la duit tu. Aku naik kereta, seminggu aku letak sepuluh ringgit. Kau? Balik KL suruh orang hantar, balik dari KL "tolong ambik dekat terminal thanx" ikot sedap puting kau buat macam budak tu driver kau? bila balik dengan perempuan pandai pula kau nak balik sendiri. Takot orang nak sailang ke? Aku pun ada orang rumah sendiri lah. Aku tak batak. Persoalkan pulak pasal aku solat tunggang terbalik. Padahal orang lain tak soalkan pun. Kau kalau nak sound orang jarang solat, cerminkan diri dulu. Muka pun macam kena langgar trela, solat pon sepoi-sepoi bahasa. Kau cari point yang kena batang hidung sendiri semula. Jadi, secara tuntasnya, bodoh. Itu saja.

Banyak lagi sebenarnya. Tapi tahap tak puas hati aku kat takat ni saja. Nasib baik la. Kalau tulis lagi, berbakul lah dosa. Haih.

1 comment: